Tulipn Hudba: Ji litr Slova: Ji Such Piel mi k svtku gratulovat Olda a pinesl mi lut tulipn a pknou reprodukci od Marolda, je na n vidt bitva u Lipan. Povsil jsem si bitvu do pokoje a tulipn jsem pod ni postavil, j, umn a kytky, to je moje, pak jsem to s Oldou vechno oslavil. Pro nechal jsem tulipn pod obrazem, pro? Kdy vstel padne, vojk se kc, tulipn vadne, barva se ztrc; i kytka pozn, e bitva hrozn ivotu nesvd! A proto tvrdm, e kdy kvli pnm se zanou lidi mezi sebou prt, neprospv to vbec tulipnm, a nezlobte se, j mm kytky rd. DT KOLOU POVINN Hudba: Ji litr Slova: Ji Such Dt kolou povinn dovede to, co my ne, my jsme svta znal, my jsme lid s rozhledem, ale hrt si jako mal, to bohuel nesvedem. Co se vecko nestane, kdy si dt zamane, kuchyn se stane lesem a tokrdle medvdem; j i vy to tce nesem, e to taky nesvedem. Dt v tomu, e z domu do ulice vede teba chodba tajn, o takov vci domovn dvrnice nem ani ajna. Dt kolou povinn dovede to, co my ne, dejme tomu v elektrice prvod se rozplyne, dt bloum po Africe, lov lvice, a my ne! BYL VLAH MJ Francouzsk truvrsk pse Npv i slova: Moniot z Arrasu (potek 13. stolet) esk peklad: Ji Blaek Byl vlah mj a vonl kraj, jarn asy krsn, j asn vstal, na loutnu hrl tam u studnky jasn. Za keem dlm tam pkovm, zn viola hudbou hravou, j tanit zm s urozenm rytem pannu mladou. Polyfonn proud hudby Braniborsk koncert . 2 Johann Sebastian Bach (1685-1750) 3. vta Kdy zemel jeden z nejvtch hudebnch gni svta, Johann Sebastian Bach, mnoz eleli jeho skonu pedevm jako nenahraditeln ztrty vynikajcho varhanka. Obrovsk Bachovo dlo skladatelsk zstvalo tehdy jet znan v pozad. Objevovat - a m dl vce tak obdivovat a milovat - je zaaly teprve pozdj generace. Dnes jej potme mezi nejvt umlce vech dob. V kad oblasti hudebnho umn vytvoil Bach dla vrcholn hodnoty. esti "Braniborskmi koncerty" navzal na tradici barokn formy zvan concerto grosso (ti konerto grosso); msto jednoho slisty zde pedvd sv umn hned nkolik hr, jejich hru doprovz i std orchestr. Bach vnoval svch est Braniborskch koncert jistmu feudlovi z Branibor (st Nmecka) a podle toho dostaly sv jmno. Pvab kadho z nich spov v nem jinm a kad m tak jin obsazen. Zvren vta druhho koncertu proslula zejmna efektnm vyuitm vysokch poloh barokn trubky (zvan klarna). V druhm Braniborskm koncertu spolu "soupe" tato dv seskupen: "concertino" (= slist): "concerto grosso" (= orchestr): trubka, fltna, hoboj, housle nkolik housl prvnch,druhch, violy, violoncella, kontrabasy, (= dohromady smycov orchestr) a cembalo Posledn vta tohoto dla je ukzkou bohat polyfonie: Bach ji sloil ve form fugy. Jej sv, vrazn tma nm pedstav jasn hlas trubky. Tma, jak bv u fugy pravidlem,nastoup naped v jednom a postupn v dalch hlasech, vytvejcch polyfonn pedivo. Nstupy tmatu meme pi poslechu sledovat i podle nstrojovch barev: po trubce zazn tma v hoboji, pak v slovch houslch a nakonec ve fltn (tyi samostatn hlasy spdaj tyhlasou fugu). Npadn je tu tak stl, pravideln pohyb, kterm se vyznauj barokn, allegrov vty. V proudu hudby zaslechneme i cembalo (ti embalo); u nho sedval obvykle sm skladatel a pokynem hlavy (nkdy i ruky) dval nstupy jednotlivm hrm a skupinm orchestru, dil tempo a dynamiku skladby. Bach nevynechal nikdy pleitost nemu novmu se piuit. Jako dvacetilet se vydal z Arnstadtu (u Erfurtu), kde byl varhankem, pky a do Lbecku (ti lybek) na pobe Baltskho moe, aby slyel varhann hru slavnho Dietricha Buxtehudeho. (Dnes byste tuto vzdlenost jeli rychlkem tm cel den. Podvejte se na mapu!) KLASICISMUS Na cestch, jimi se ubral vvoj hudby, vyrostlo mnoho skladeb, jim ani nkolik stalet neubralo na krse a zajmavosti. Dodnes jednm z nejoblbenjch obdob je k l a s i c i s m u s (konec 18. a potek 19. stolet). Jeho eln pedstavitel psobili ve Vdni, kter v t dob byla hlavnm mstem i naich zem a pednm kulturnm centrem Evropy. Nejslavnj vdet klasikov byli ti: Josef Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart a Ludwig van Beethoven. Haydn (1732-1809) byl z nich nejstar a Mozart i Beethoven k nmu vzhleli s ctou a lskou. Jeho vce ne sto symfoni, hcch radost, svest, npady a vtipem, vytv dodnes i pro prostho posluchae oblast pjemnou a "bezpenou": je to hudba dobr pohody, a pitom vdy mistrovsk, umlecky zvan. U Mozarta (1756-1791) najdeme velk rozpt nlad, od slunn pohody a tnm vnm, ba tragickm. Bhem krtkho ivota vytvoil s asnou lehkost neuviteln mnostv skladeb. Vynikaj osobitost, npaditost a mistrnm ztvrnnm. V pevn vtin z nich zn hudba "klasicky" przran. Beethoven (1770-1827), tet z vdeskch klasik, byl ji lovkem modern ctcm, kter umn chpal jako tvorbu svobodn osobnosti nov doby. Dny feudalismu byly seteny, a prv Beethovenova hudba zn jako pedzvst svobodnjch ztk lidstva. V obdob klasicismu dolo i k velk promn hudebnho vyjadovn. Melodie klasik bvaj pehledn, soumrn stavn: mnohdy u nich lehce rozeznme lenn na pedvt a zvt - jako by to byly lidov psn. Snadno u nich urme tninu - durovou nebo mollovou; nejednou ji napov i seky melodie tvoen rozloenm akordem - nejastji tniky nebo dominanty (srovnej Mozartovu pse Touha po jaru na str. 160). V harmonii se vtinou setkme s pevahou zkladnch akord - tniky, dominanty a subdominanty. Klasicismus pinesl mohutn rozvoj instrumentln hudby. Ustalovalo se nstrojov obsazen orchestru. Vyvinula se symfonie jako nejzvanj forma orchestrln hudby; zaujala pedn msto v tvorb vtiny skladatel t doby. Velk oblib se tila komorn hudba - zejmna smycov kvartety (dvoje housle, viola a violoncello) a sonty pro klavr, pro housle a klavr i pro violoncello a klavr. Vyvjela se tzv. sontov forma, propracovny byly rzn druhy ronda, asto se psaly variace. Skladatel usilovali o jasn, promylen d svch dl, o soumrnost a vyvenost jejich skladby. Tm vm psobili i daleko do budoucnosti, na skladatele ptch generac, a po umlce naeho stolet. Vrazu klasick se uv pedevm ve vznamu vzorov, vytben. TOUHA PO JARU Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart (K. 596, z r. 1791) Nmeck text: Chr. Ad. Overbeck esk peklad: Zd. Knittl Poj, mji, bl, a rzem zas pse hjem zn, a dolm i srzem se kvtka rozpest. Ach j bych u tak rda la v louku vnce vt, vdy srdce m si d jen chvli astno bt. Ten a led sic lk, to dvno znm vc, vak kdlit snhulka, to stle nejde pec. I knku milou, krsnou lze sti chvli jen; a lkav je knka, pec lp je jti ven. A loutka m tam v koutku u dlouhou chvli m; nu shni k svmu proutku a zani kouzla sv. Vstup vhavm by krkem ve dmajc hj, a v strni nad potkem zpv ptat zn: je mj! PN Hudba: Fryderyk Chopin Polsk slova: St. Witwicki Peloil: Ji Blaek Kdybych nad mrky zlatm slunkem byla, v tvoje okneko hned bych zasvtila. Nesvtila bych j na pole, na lesy, ale po vechny asy pod tvm oknkem, jen a jen pro tebe, kdybych v slunko mohla zmnit sebe. Kdybych j ptkem byla v naem hji, nezpvala bych j v dnm jinm kraji. Ani nad lukami, ani nad lesy, ale po vecky asy pod tvm oknkem, jen a jen pro tebe. Pro jen nemohu v ptka zmnit sebe? VLATOVIKA LT Lidov pse z vchodnch ech Tanec "dokoleka" Sborov prava: Petr Eben Vlatovika lt, lt, povd, e svt. Jdi, holeku, dom, pomoct ti nemohu, J bych byla bita, bita od svoj matiky, e jsem nenaala, kravikm nedala zelen Ty bita nebude,-bude na trvu nepjde; napadla rosika, studen vodika. M MIL JE JAKO RUE KVT Nmeck lidov pse Klavrn doprovod: Johannes Brahms Peloil: Martin Kluk M mil je jako re kvt, tu cel svt sm mi zvidt, j, j se mm! Ty ern vlsky, ern zrak, a kdo si peje vc, ten nev, co a jak, j vm, co povdm! M dvina, hvzda ziv, je rozmarn, hned zas mmiv, j, j se mm! Ty ern vlsky, ern zrak, a kdo si peje vc, ten nev, co a jak, j vm, co povdm! A kdy mm dny sam trpen, tu smvem hned ve promn, j, j se mm! Ty ern vlsky, ern zrak, a kdo si peje vc, ten nev, co a jak, j vm, co povdm! PASTKA Francouzsk lidov pse Peloil: Hanu Jelnek Byla pastka mal, tralalalum, trala, tralala, byla pastka mal, oveky psala, la, la, oveky psala. Kdy ovce podojila, tralalalum, trala, tralala, kdy ovce podojila, z mlka sr dlala, la, la, z mlka sr dlala. Koika na ni bl, tralalum, trala, tralala, koika na ni bl, ibalsky koukala, la, la, ibalsky koukala. MATJ TUH Cadet Rousselle Francouzsk lidov pse Peloil: Hanu Jelnek Matj Tuh ti domy m, z nich dn stechu, krov nem. Kol komnu tam vtr hvzd a vlatovky tam maj hnzda. , , povdm vm: Matj Tuh je hodn pn. Ti kabty m na hku, dva z pltna, tet z pijku. Ten oblk, vdy nen hloup, kdy pr a padaj kroupy. , , povdm vm: Matj Tuh je hodn pn. Matj Tuh ti groe m, tuze rd dluhy platv. Penze vynd, ale znova zas do kapsy je rychle schov. , , povdm vm: Matj Tuh je hodn pn. Matj t bude mnoho let, neb dve ne na onen svt on na tudie chce se dti, aby se doved podepsati. , , povdm vm: Matj Tuh je hodn pn. TEE VODA, TEE lidov pse z ech (z Plzeska) Tee voda, tee od potoka k ece; namluvil si mlad huln modrook dve. Ach mmo, mamiko, dodejte mn rady; nauil se za mnou chodit jeden huln mlad. Ach, dcero, dcero m, zanechej hulna; hulni ti pry odjedou, ty zstane sama.